معرفی کتاب: آموزش سواد اطلاعاتی: مفاهیم، روشها و برنامه ها  

آموزش سواد اطلاعاتی: مفاهیم، روشها و برنامه ها  

نويسنده : دکتر مهری پریرخ  

چکيده :

نهادهای علمی و آموزشی با تمام توش و توان و سرمایه مادی و معنوی خود و نیز با استفاده از معلمان و اساتید و ابزارها و روشهای مختلف در حال انتقال مفاهیم علمی و آموزشی به دانش آموزان و دانشجویان و طالبان علم و اندیشه هستند و آنها را آماده زندگی در اجتماع و ساختن آینده می سازند. در جهانی که قدرت رقابت و بقا با دانش شهروندان آن سنجیده می شود اما، تغییرات علمی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی چنان شتاب گرفته اند که نهادهای علمی و آموزشی نمی توانند خود را با آن هماهنگ سازند و همه نیازهای افراد و سازمان ها را با آموزش دهندآنها پاسخ دهند. امروزه، نظام های آموزشی دنیا برای غلبه بر مشکلات فوق و تربیت نسلی که توانایی سازش با نیازهای جامعه دانش محور و کسب قدرت لازم را داشته باشند ،آموزش سواد اطلاعاتی را در دستور کار خود قرار دارنددادند و آن را ابزار بقا در این جهان متحول می دانند.، تا بدین ترتیب دانش آموزان و دانشجویان خود را با تغییرات علمی و آموزشی و نیازهای متغیر کاری آشنا سازند.
گرچه اکنون دیگر عبارت "سواد اطللاعاتی" عبارت بیگانه ای برای حرفه مندان نیست، ولی به نظر می رسد عملیاتی کردن این مفهوم به خصوص برای تدریس هنوز نیاز به فعالیتهای علمی زیادی دارد. هدف عمده این اثر هموار کردن این راه است.
این اثر به زبانی ساده درباره جنبه های گوناگون آموزش سواد اطلاعاتی است:
فصل اول درباره ارزش اطلاعات و اهمیت سواد اطلاعاتی، مفاهیم سواد اطلاعاتی و کاربردها، ضرورت آموزش آن و نقش کتابداران در توسعه سواد اطلاعاتی است.
روند شکل گیری و توسعه گسترده سواد اطلاعاتی در جهان، علل عدم موفقیت برخی از فعالیتهای آموزشی و موفقیت برخی دیگر، برخی از نهادها و دیدگاه های تأثیر گذار بر شکل گیری سواد اطلاعاتی، آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی به جای آموزش استفاده کننده، سیر تحول برنامه های آموزشی کتابخانه ها در ایران و آشنایی کتابخانه ها و کتابداران با مفاهیم سواد اطلاعاتی در فصل دوم مطرح می شود.
فصل سوم این کتاب به استانداردها و مهارتهای پیش نیاز سواد اطلاعاتی مانند آشنایی با سواد رایانه ای و فناوری اطلاعات، زبان انگلیسی و مهارتهای فکری مانند تفکر تحلیلی و انتقادی اختصاص دارد.
در فصل چهار به کاربرد نظریه های یادگیری در آموزش سواد اطلاعاتی، برنامه ریزی برای آموزش سواد اطلاعاتی و انواع برنامه ها، سنجش نیازها، سنجش مهارتهای پیش نیاز، زمان، مکان، تجهیزات و نیروی انسانی، هزینه ها، تبلیغات و ارزیابی پرداخته شده است.
گرچه مطالب در چهار فصل و در پیوند با یکدیگر آورده شده است، ولی طراحی فصلها به گونه ای صورت گرفته است که هر فصل به تنهایی نیز بتواند کاربرد لازم را داشته باشد.
در ادامه فهرست مندرجات و فصل اول کتاب را مي خوانيد.

منبع: مجله الکترونیکی کتابدار (وابسته به نشر کتابدار)

ادامه نوشته

معرفی پایگاه های اطلاعاتی: سيستم جامع كتابخانه ملّي ايران (رسا)

سيستم جامع كتابخانه ملّي ايران (رسا)

هدف از توليد سيستم جامع كتابخانة ملّي ايران، اتوماسيون فرآيندهاي كاري معاونت كتابخانة ملّي و ذخيره سازي ركوردهاي مرتبط با كلية مواد كتابخانه اي بر اساس استانداردهاي جهاني است. اين نرم افزار كه استاندارد مارك ايران(بومي شدة استاندارد جهاني يوني مارك) را مبناي كار خود قرار داده است، اكثر قابليت هاي سيستم هاي مشابه و پيشتاز خارجي مانند ALEPH و Innovative را داراست.
توليد اين محصول از شهريور سال 1382 آغاز و با طي مراحل مختلف توليد در شهريور 1385 آماده بهره برداري شده است. شركت پارس آذرخش با بهره گيري از متخصصان كارآمد داخلي و با استفادة مناسب از دانش فني و كتابداري موجود در سازمان به انجام اين مهم نايل شد. اين پروژه از معدود پروژه هاي موفق طرح تكفاست كه رمز موفقيت آن در همكاري نزديك مجري و كارفرما، و به عبارتي، انجام يك كار گروهي نهفته است.

منبع: http://old.nlai.ir/help_visitors/about_opac.asp

ادامه نوشته

بزرگان کتابداری ایران: ایرج افشار

ایرج افشار

محل تولد : تهران
تاريخ تولد : 1304
خلاصه : ايرج افشار استاد دانشگاه تهران است . او در دانشكده علوم اجتماعي،  دانشكده علوم انسانی و دانشكده علوم تربيتي آن دانشگاه تدريس مي نمايد . علاوه  برآن وي دردانشگاه برن سوئيس نيز به تدريس مشغول مي باشد . افشار عضو انجمن  ايرانشناسي، عضو هيات انتخاب كتاب، عضو كميته جايزه كتاب سال، عضو انجمن  كتابداران ايران ، عضو هيات اجرايي انجمن تاريخ مي باشد.

منبع: http://www.iranianlawyers.com/article78.html

ادامه نوشته

خبر: دوره پیشرفته کارگاه آموزشی پایگاه های اطلاعاتی SD و Scopus

دوره پیشرفته کارگاه آموزشی پایگاه های اطلاعاتی SD و Scopus با حضور کتابداران کتابخانه های دانشگاهی در روز چهارشنبه مورخ ۲/۸/۱۳۸۶ از ساعت ۳۰/۸ الی ۱۶ در محل مرکز اطلاع رسانی کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس برگزار گردید.